varm värme


Som jag skrivit tidigare så ska vi mura en klassisk öppen spis på nedervåningen där vi har öppen planlösning och kan avnjutas åt alla håll (bild kommer). På övervåningen var valet av kamin klart - den här - tills vi besökte mässan och såg den alive. Superfin men den var tyvärr alldeles för stor. Samtidigt kan vi inte ha en för liten, då ser det bara för "mjäkigt" ut i det stora öppna rummet. Jag tycker att den runda täljstenskaminen Contura som ses överallt är alldeles för överexponerad och faller oss inte alls i smaken. Vill ha en klassisk snygg gjutjärnskamin (som passar stilen på huset) och nu har vi hittat den - valet är Shelburne. Blir super tror jag, stor men inte lika gigantisk som Dovres. Our iron stove.

Kommentarer

Randi sa…
Den du valde är jätte-snygg. Jag har letat och letat urlänge. Men kan inte bestämma mig. Nu ska jag titta lite närmare på dina länkar.
Tack för tipsen!
Anonym sa…
Fint! Festligt att ni hittade en som nästan är identisk med den ni ville ha från början.

Tänk att ni kommit så långt som ni gjort, trots att det känns som det går långsamt fram.
Nina sa…
Braskaminer är verkligen toppen... När Gudrun och Per härjade runt i södra Sverige hade vi stor glädje av vår braskamin! Annars hade vi faktiskt inte kunnat bott kvar i huset så länge som vi hade strömavbrott. Så en braskamin är en perfekt extra värmekälla!
dreamhouse sa…
randi: ja titta in, dovres har oxå jättefina! lycka till!!

erika: ja ibland ska man ha tur..haha.. ja du vet när man har bestämt sig så står man där snopet när de inte passar.. känns bra!
ja det är så svårt att veta hur tempot brukar se ut men so far so good!

nina: ja härligt och lyxigt med en extra värmekälla. Vad mysigt ni måste haft, trots det obehagliga..

Populära inlägg