husdjur?


Jag har en hatkärlek till de här två små rackarna. De bor på våran tomt. Ibörjan tyckte jag att ååh så idylliskt och härligt med rådjur runt husknuten. De äter våra äpplen, ok vi har många. De sover nere på platån vid bilarna, masar sig knappt iväg när man kommer hem. De står på berget och gluttar in när man är i badrummet, duschar eller sitter på toa. Skrämmande i början med helt ok ändå. MEN, kom hem och möttes av avskalade fläderbuskar, alla våra planterade klätterhortensior som var så buskiga och fina längs med pelarna vid dörren, de är numera speniga grenar efter deras avskalning. De ligger och sover 3 meter från dörren och reser sig långsamt och går iväg när man kommer. Här fångar jag dem när de tänker smaka på fåglarnas mat. Ja.. jag gillar dem ändå. Vi har även under hösten gästats av tre älgar som mumsat glatt på våra äpplen. Det gillar jag också. MEN snälla låt våra buskar och blommor vara. xx

Kommentarer

Anonym sa…
Visst är de söta trots allt. Ta inte fram bössan :) Prova lägga vitlök kring växterna och uppe bland växtligheten. Jag fick behålla mina blommor så. Lycka till med husdjur och din fina blogg
Lila sa…
Dem är ju så söta, men jag förstår din frustation. Jag hade blivit GALEN!!

Kramis
Anonym sa…
Men gud så söta!!! Men förstår dig helt!!!!
Har ni haft besök av älg också, vad häftig visste inte att det fanns älg i Nacka/Värmdö.
Finns en massa tips om hur man klär in för att skydda mot rådjur på nätet, hoppas att ni lyckas rädda det som är kvar till sommaren.

Sofia
Känner igen det där! =D
Jag har sagt att jag tycker det är så mysigt och lantligt.

Nu har vi en nybyggd villa utan träd och buskar...när vi får det blir jag nog inte glad om dom kommer och mumsar.

Hälsningar Sanna
Anonym sa…
Du kan få några av våra sniglar mot ett rådjur :)
Annika sa…
Så charmigt med rådjur på tomten! Men jag förstår absolut att ni vill ha era buskar ifred!
Eddan sa…
Rådjur är ju så söta :-)!
Jag hade sju stycken som jag matade för många år sedan när jag bodde utanför bykärnan. Fick mat (frukt och grönt) från en butik och rådjuren stortrivdes. En man som bodde på andra sidan vägen började också mata (tror han blev avundsjuk när han såg alla "mina" fina djur) och i och med det började de gå emellan våra gårdar. Det slutade med att rådjurden blev påkörda när de korsade vägen så då stoppade jag min matning. Ville hellre att de skulle få leva. Dumma dumma farbror som inte förstod att han lurade dem över vägen i onödan :-[

MVH Anette
Unknown sa…
De er jo søte, men du verden så mye skade de kan gjøre på plantene.
Jeg ønsker deg en koselig advent, og du er velkommen til å besøke min adventskalenderblogg.
Klem...Ellen
Anonym sa…
Här i Skellefteå har vi nästan aldrig fått chans att se ett rådjur. De är ju så vackra ( tänk Bambi ), men man har hört att de kan skövla en trädgård i ett nafs, och det är ju mindre kul...Hoppas du får tag på något bra tips som håller dem borta från de fina planteringarna.
Lycka till!
Kram
Helen
De är ju ljuvligt söta att se, men inte så kul när de börjar tro att ens trädgård är middag.
Kram Lallis
ColonialEast sa…
Såna där små rackare har vi på vår tomt också. Tyckte det var superhäftigt när vi nyss flyttat in men då visste jag inte att de skulle käka upp halva trädgården. Superirriterande. Men viss charm är det allt.
Cecilia sa…
Så söta - en levande dekoration skulle man kunna säga!

/Cecilia
Cecilia sa…
Så söta - en levande dekoration skulle man kunna säga!

/Cecilia
Proforma sa…
Oj, de är ju nästan tama då!
Vi har också rådjur men lyckligtvis så har de hittills låtit våra växter vara!
Anonym sa…
Läser ofta, men skriver sällan. Underbar blogg iaf. :-)

Ang rådjuren så har vi också "inneboende". Problemet är på sommarhalvåret när dom tar hit enorma mängder med fästingar som sedan katten tar in i huset och sedan plockar man fästingar från en bebis - flera gånger om dagen. Inte bra.

Men dom är ju söta på avstånd.
Anonym sa…
Har hört att fårull ska funka. Känns ju snällt mot både buskar, naturen och rådjuren. Värt att prova om du känner något givmilt får som kan bjussa på lite lockar...
Ludvigsdal sa…
vi har även rådjur i trädgård och i frysen. Men är trött på att dom äter upp allt nyplanterat...Dom är knappt rädda för hundarna heller, Suck.
Mamman sa…
...fästing bär de på också, dröösvis. Akta katten din.

Vill också säga att jag bara finner din blogg helt ljuvlig, med allt vackert att vila ögonen på. Tack för att du låter mig ta del av ditt liv.
dreamhouse sa…
alla: tack snälla för alla tips! det där med fårull och vitlök lät spännande..
ja det där med fästingar e ju heller inte så kul..

annette: usch stackarna..

kramkram
Anonym sa…
Foljande sajt har tips om hur man kan "lura" radjuren genom "camouflage gardening": http://www.npsot.org/plant_lists/deer_resistant.html

Lycka till med att hitta pa ett satt som tillater er att samsas med era sota besokare!

Danielle C.
Dagmar sa…
Det är nog dessa två sötingar som kommer hem till vår trädgård. Jag är alltid orolig för dem så du måste ta väl hand om dem :-)

Älg visste jag inte ens fanns i Mörtnäs. Men tydligen finns lodjur på Ingarö!
me and alice sa…
Ha, ha... Vad rolig du är! Kan se framför mig när dom står och gluttar in på toan...*fniss*
Förstår att det inte är roligt att de förintar allt ni planterat. Peppar peppar här har dom inte rört så mycket, men så har dom stor skog och åkermark alldeles i närheten också.
Kram Susanne

Populära inlägg